فایل(پروپوزال رابطه قابلیتهای سازمان یادگیرنده و عملکرد یادگیری سازمانی در بین مدیران)

پروپوزال رابطه قابلیتهای سازمان یادگیرنده و عملکرد یادگیری سازمانی در بین مدیران|50088144|wex|فایل|دابلیو ایی
مشخصات مختصر و مفید این پست با عنوان پروپوزال رابطه قابلیتهای سازمان یادگیرنده و عملکرد یادگیری سازمانی در بین مدیرانقابل مشاهده می باشد برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

عنوان :


فرمت فایل: word


تعداد صفحات: 15


توضیحات









یادگیری یکی از شگفت انگیز ترین خصوصیات بشر است. دانش، یاددهی و یادگیری از موضوعاتی است که همواره مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران و حتی رهبران اجتماعی و دینی بوده است.خداوند متعال حیات فردی و اجتماعی را آگاهی و شناخت قرار داده است و در قرآن کریم می فرماید «از آنچه بدان علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا گوش، چشم و قلب تو مسئولند» (سوره ی اسرا،آیه ی 36). یادگیری پیش شرط اساسی برای هرگونه تغییر در عملکرد و در کار است. افراد از طریق یادگیری ظرفیت خود را برای ساختن، گسترش می­دهند و می­توانند در فرآیند خلاق زندگی سهیم باشند. آن­گونه که فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد بیان می­دارد :«یادگیری عبارت است از تحصیل دانش یا مهارت در زمینه­ی خاص» (دعائی،1377، ص 133). روانشناسان یادگیری را عبارت از تغییرات نسبتا پایداری که در رفتار بالقوه­ی فرد بر تجربه حاصل می­شود، می­دانند.



تغییر و تحولات پرشتاب، رشد سازمانی و تبدیل شدن سازمان­ها به سازمان­های ارگانیک و منعطف باعث شده است که نیاز به یادگیری و آموزش به عنوان راهی مطمئن در جهت بهبود عملکرد و حل مشکلات سازمانی مد نظر باشد. گرانتهام[1] (1993) اظهار می دارد که یادگیری، سازمان­ها را قادر می­سازد که سریع­تر و موثرتر در مقابل محیط پویا عکس العمل نشان دهند (سبحانی و همکاران، 1385، ص53). لذا همان طورکه یادگیری برای رشد فرد امری ضروری است برای سازمان­ها نیز اهمیت اساسی دارد. یادگیری در طول زمان از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی تبدیل شده است. یادگیری سازمانی نیرو محرکه قدرتمندی برای موفقیت سازمان­ها محسوب می شود و عبارت است از تمامی روش­ها، سازوکارها و فرآیند­هایی که درون سازمان به منظور تحقق یادگیری به کار گرفته می شود. تجارب دهه­ی گذشته نشان می­دهد که در هزاره­ی سوم موفق ترین سازمان­ها آنهایی هستند که در زمره­ی سازمان­های یادگیرنده قرار می­گیرند. منظور از سازمان­های یادگیرنده چیزی جدا از فرآیندهای متداول و سنتی است. سازمان یادگیرنده یک نظریه­ی جدید مدیریتی است که با طرح ایده یادگیری سازمانی توسط آرگریس شروع شد، سپس با ارایه نظریه­های مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد در دهه­ی 1980 زمینه­ی لازم برای سازمان یادگیرنده فراهم شد. و در سال 1990سازمان یادگیرنده توسط سنگه با انتشار کتاب «پنجمین فرمان» مطرح شد. بعدها رویکرد سازمان یادگیرنده توسط نظریه پردازانی چون ریچارد سایرت و جیمز مارچ و هربرت سایمون[2] اصلاح و بازنگری شد. چنانچه یکی از سازوکارهای محوری حفظ عملکرد سازمانی را، توانایی یادگیری از تجربه می دانستند (سبحانی و همکاران،1385). صاحبنظران علم مدیریت تعاریف و ابعاد متعددی از سازمان یادگیرنده ارایه داده اند؛ سنگه سازمان یادگیرنده را سازمانی می داند که به طور مستمر ظرفیت خود را برای خلق نتایجی که واقعا به دنبال آن هستند، افزایش می دهند، در این سازمان­ها الگوهای جدید و ارزشمند تفکر شکل می گیرد؛ فضای جمعی آزادانه وجود دارد و افراد به طور پیوسته یاد می گیرند که چگونه با همدیگر یاد بگیرند (ولدی[3]،2009، ص2). وی برای سازمان یادگیرنده پنج اصل تسلط فردی[4] ، مدل های ذهنی[5] ، یادگیری تیمی[6] ، چشم انداز مشترک[7]، تفکر سیستمی[8] را مطرح می کند. مارکوارت (1996) سازمان یادگیرنده را عبارت از سازمانی می­داند که اعضای آن به صورت دسته جمعی یاد می­گیرند و دائما خود را به گونه­ای تغییر می­دهند که بتوانند با هدف موفقیت مجموعه سازمانی به نحو بهتری اطلاعات را جمع آوری و مدیریت و از آن استفاده کنند (همان منبع). مارکوارت که رویکرد سیستم جامع به سازمان یادگیرنده دارد پنج زیر سیتم یادگیری، سازمان، افراد، دانش و فناوری را برای سازمان یادگیرنده ذکر می کند (مارکوارت،2002،ترجمه:محمدرضازالی،1385). نیف[9](2001) قابلیت رهبری، بینش مشترک، یادگیری تیمی، فرهنگ سازمانی، تفکر سیستمی، مهارت و توانایی های کارکنان، اشتراک دانش را برای سازمان یادگیرنده بیان می کند. واتکینز و مارسیک (1993،2003) یک مدل یکپارچه از سازمان یادگیرنده ارائه کرده اند. آنها ابتدا مفهوم سازمان یادگیرنده را به عنوان سازمانی که به طور مداوم یاد می­گیرد و خودش را تغییر می­دهند، معرفی می کند. به طوری که یادگیری یک بخش تعیین شده راهبرد کسب و کار می­شود. در چنین سازمانی یادگیری مداوم به طور راهبردی در فرآیندها به کار می رود و افراد، گروه­ها و سازمان در اطراف یک آرمان مشترک همسو می­شوند (یانگ[10] و همکاران،2004 ؛چاجناکی،2007؛ سونگ و همکاران،2009 و تسنگ،2010).


[1]-Grantham


[2] -cyert&march&simon


[3]- Weldy.T


- 6personal master


[5] - mental models


[6] - team learning


[7] - shared vision


[8] -system thinking


[9] - neefe


[10] - yang



مطالب دیگر:
🔑فصل دهم پاورپوینت اصول و معماری موتورهای جستجوگر 🔑فصل 18 پاورپوینت راهبردهای آزمون نرم افزار🔑فصل 19 پاورپوینت معیارهای تکنیکی برای نرم افزار🔑دانلود پاورپوینت شناخت فضای شهری🔑دانلود پاورپوینت تشریح کلی استاندارد EN1090🔑دانلود پاورپوینت جایگاه EN 1090 در اروپا🔑دانلود پاورپوینت طراحی و پیاده سازی راه🔑دانلود پاورپوینت مینیاتور ایرانی🔑دانلود پاورپوینت اصول و مبانی اولیه تهیه صورت وضعیت پیمانکاران🔑دانلود پاورپوینت در و پنجره🔑دانلود پاورپوینت روستای خاوه🔑دانلود پاورپوینت سیستم های مقاوم بتن ارمه🔑دانلود پاورپوینت روش های بتن ریزی🔑دانلود پاورپوینت مبانی و ملزومات ارزیابی بهسازی لرزه ای🔑دانلود پاورپوینت تقاطع🔑دانلود پاورپوینت نکاتی پیرامون طراحی معماری و دکوراسیون🔑دانلود پاورپوینت مسافت دید در قوس های قائم سهمی و دایره🔑دانلود پاورپوینت طول قوس قائم🔑دانلود پاورپوینت مرمت مسجد شاه🔑دانلود پاورپوینت خانه های گنبدی سریع الاحداث ضد زلزله EPS🔑دانلود پاورپوینت سازه دکل های انتقال برق🔑دانلود پاورپوینت انواع مبدل حرارتی🔑دانلود پاورپوینت مبدل حرارتی🔑دانلود پاورپوینت تحلیل سونامی🔑دانلود پاورپوینت بررسی نحوه اجرا ، نگهداری و تعمیرات در کارخانه کاشی یزد سرام کویر اسلامی